§ 1 – 4

§ 1.      Surnadal Båtforening, senere kalt SB, er en forening hvor alle som har betalt medlemskontigent er medlem.

§ 2.      SB har som formål å bygge havner for båteiere som har sine båter i Surnadalsfjorden. Videre skal foreningen arbeide for forhold som ivaretar sikkerhet for båt og mannskap, samt et godt båtmiljø. Foreningen kan også arbeide for å skaffe sine medlemmer tilbud på båter, båtutstyr og drivstoffleveranser m.m.

§ 3.      Det forutsettes at medlemmer godtar foreningens vedtekter, og retter seg etter styre- og årsmøtevedtak. Kontigenten fastsettes av årsmøtet.

§ 4.      SB ledes av et styre på 5- fem medlemmer. Til styret utgår og velges to- 2 og 2 – medlemmer hvert år. Kasserer og sekretær velges det ene året, havnesjef og styremedlem det neste året. Likeledes velges det hvert år to nye varamedlemmer til styret. Årsmøtet velger hvert år leder. Styret velger selv nestleder, men havnesjef er den naturlige nestleder. Årsmøtet velger to revisorer for ett år av gangen. Styret skal forestå den daglige driften av foreningen, og sørge for at den fungerer forretningsmessig. Til årsmøtet skal det legges fram årsmelding og revidert regnskap fra forrige års aktivitet, samt ajourførte medlemslister. Styret utnevner en bryggeleder for hver brygge.

§ 5 – 9

§ 5.      Årsmøtet velger også, for et år av gangen, en valgkomite som består av tre personer. Herav velges en som leder. Komiteen skal til årsmøtet legge fram forslag til styremedlemmer, varamedlemmer, leder og revisorer. Tillitsvalgte som ikke tar gjenvalg må underrette komiteen senest 14 dager før årsmøtet.

§ 6.      Styrelederen og et styremedlem i fellesskap innehar foreningens signatur.

§ 7.      Årsmøtet er foreningens øverste myndighet, og blir sammenkalt og ledet av styrelederen. Det ordinære årsmøtet skal holdes innen utgangen av april. Det skal føres protokoll fra møtet, og det velges to personer til å underskrive protokollen. Alle medlemmer har en stemme, og vedtak blir fattet med simpelt flertall. Årsmøtet er beslutningsdyktig når minst 8 åtte medlemmer er tilstede. Dersom det ikke møter minst åtte medlemmer , berammes ekstraordinært årsmøte. Dette er beslutningsdyktig uansett frammøte. Saker som ønskes tatt opp på årsmøtet må være styret i hende senest 14 dager før årsmøtet.  Kunngjøring av årsmøtet skal skje gjennom oppslag på vår hjemmeside, våre facebooksider og oppslag i havna.

§ 8.      Det tillates ikke at medlemmer, eller grupper av medlemmer, lager sine egne brygger eller andre innretninger for plassering i foreningens anlegg.

Det er ikke tillatt å bruke flytebryggene som opplagsplass for joller eller annet utstyr.

§ 9.      Båter som hører til felleshamn skal være forsvarlig fortøyd samt ha ansvars- og brannforsikring. Båteieren, eller den som på hans vegne disponerer båten, er ansvarlig for skade denne kan gjøre på andres båter eller eiendeler i hamna. Hvis krav om offentlig registreingsplikt foreligger skal båten (e) ha slik registreing.


§ 10 – 14

§ 10.    SB er uten ansvar for båter og utstyr, eller andre eiendeler, som båteiere eller andre har i anlegget.

§ 11.    Som medlem i SB har alle et fellesansvar. I tilfelle hvor båter er dårlig fortøyd, eller båter er i ferd med å ta skade, skal båteieren varsles.  Alle plikter å forebygge og eller begrense skade i slike tilfelle. Båter med motor og eller propananlegg skal ha brannslukkingsapparat om bord.

§ 12.    Medlemmer som ikke overholder vedtekter eller vedtak fattet på lovlig måte kan miste medlemskapet i SB etter vedtak i styret. I slike tilfeller refunderes ikke innbetalte avgifter eller kontigenter. Eventuell anke kan av medlemmet prøves for årsmøtet.

§ 13     For kjøp av båtplass kreves det medlemskap i SB. Båtplassene tildeles i hovedsak etter en liste. Båtplassavgiften fastsettes av årsmøtet i tråd med foreningens økonomi. Eiere av båtplass skal melde fra til havnesjef ved bytte av båt. Styret bestemmer til enhver tid størrelsen på båter som skal få plass i havneanlegget.

§ 14.    Ved salg eller utleie av båtplass skal SB ha førsterett til gjenkjøp eller leie. Alt salg og utleie skal skje gjennom SB. Gjenkjøpsprisen er den til hver tid gjeldende salgspris for plassen, med fratrekk for avskrivnings- og administrasjonskostnader. Avskrivnings- og administrasjonskostnader fastsettes av årsmøtet. Den som leier båtplass må være medlem av SB. Eier av båtplass må informere havnesjef om navn, adresse, mailadresse og telefonnummer på den som skal leie plassen. Leietaker må være medlem i SB, og betaler det samme i leie som eier av båtplassen. Dette blir fakturert av SB. 

Presisering og vedlegg til paragraf 14 vedtatt på årsmøte 28,april 2022: Ved framleie skal både eier av båtplass og den som leier betale for båtplassen. Dersom eier av båtplass ikke har benyttet båtplassen til egen båt i løpet av 3 år, og SB har behov for båtplasser, kan SB kreve båtplassen tilbakekjøpt til foreningen. Endring av paragraf har ikke tilbakevirkende kraft, og gjelder fra 28.april 2022


§ 15 – 18

§ 15.    Hvis medlemmer med båtplass etter 2.gangs purring ikke har betalt utestående krav, har SB rett til gjenkjøp av båtplassen. Dette mot gjenkjøpspris som fremgår av paragraf  14, med fratrekk av utestående avgifter og kontigener + renter. Vedkommende mister sine rettigheter i SB, og må fjerne båten sin. 

§ 16.    Oppløsning av SB kan bare skje på årsmøtet med 2/3 flertall. Det samme flertall gjelder også ved vedtektsendringer.

§ 17.    Alle medlemmer med båtplass forplikter seg til å delta med minimum 10 dugnadstimer årlig, etter behov, for nødvendig vedlikehold osv. Om ønskelig kan man fritas for denne forpliktelsen mot å innbetale en tileggsavgift. Denne avgiften fastsettes hvert år av årsmøtet.

§ 18.    Fellesstrøm til generelt forbruk er tilgjengelig i perioden 1.april -31. oktober. I perioden 1.november – 31.mars blir det anledning til å kjøpe strøm for de som ønsker det. Medlemmene må selv bekoste strømmåler og ha forsvarlige og godkjente kabler.

Vedtatt på årsmøtet 2017